تلاش ها برای افزایش قدرت خرید مسکن
نوشته شده توسط : آهن پرایس

طی تحقیقات صورت گرفته توسط کارشناسان آهن پرایس، طی ماه های اخیر آپارتمان های ممنوعه نیز دارای مجوز شدند. تا پیش از این تنها آپارتمان هایی با نهایت سن ۲۰ سال مشمول وام اوراق می شدند که با تصمیم سیستم بانکی به ۲۵سال افزایش پیدا کرد اما کماکان وام خانه اولی ها فقط به خانه های زیر ۱۵سال ساخت تعلق می گیرد.

بنابراین از این پس سقف سنی آپارتمان هایی که وام اوراق به انها تعلق میگیرد ۵سال بیشتر شده است. شواهد نشان میدهد این روند گرچه تا حدودی میتواند باعث تحریک نسبی معاملات خرید ملک شود اما راهکار مناسبی برای خرید خانه اولی ها نیست. خانه ‌اولی‌ها در شهر تهران در صورتی که  بخواهند با وام بانکی صاحب خانه شوند، از ورود به بازار خانه‌هایی با عمر بنای بیش از ۱۵ سال منع هستند. اما دارندگان وام اوراق مسکن که تا پیش از این اجازه ورود به بازارآپارتمان‌هایی با عمربنای بیش از ۲۰ سال را نداشتند، اکنون بخشی از این محرومیت برایشان برطرف شده است. افزایش سقف سنی آپارتمان‌های مشمول وام اوراق به این معناست که دامنه انتخاب واحدهای مسکونی برای خرید توسط دارندگان اوراق، حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی افزایش پیدا کرده است.

در گزارشی ضمن تشریح افزایش محسوس قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید خانه ‌اولی‌ها اینگونه مطرح شده که برای افزایش سقف ریالی وام خرید خانه اولی ها، کمبود منابع و ناتوانی در پرداخت قسط ماهانه وجود دارد. یک مسیر جبرانی در قالب افزایش سن بنای مجاز به استفاده از وام تعیین شده که اگر ایجاد شود، می‌تواند چالش قدرت خرید مسکن را تا حدودی رفع کند. بررسی‌های آهن پرایس درباره علت اعمال شرط «سقف سنی» برای دریافت وام خرید مسکن نشان می‌دهد که سیاست‌گذار پولی بخش مسکن در گذشته با این هدف که جریان ساخت وعرضه مسکن نباید از محل پرداخت وام خرید به آپارتمان‌های سالخورده تعلق بگیرد، این شرط را تعریف و اعمال کرده است. به گفته کارشناسان، تعیین سقف سنی برای ساختمان هایی که شامل دریافت وام بانکی می شوند در واقع برای این موضوع مصوب شد که در صورت وصول نشدن مطالبات بانک وعدم بازپرداخت تسهیلات دریافت شده، عمر بنا به حدی زیاد نشده باشد که واحد تخریب شده یا ارزش آن به حدی افت کند که بانک قادر به دریافت مطالبات به واسطه تملک واحد مسکونی نباشد.

این موضوع برای همه واحدها و همه انواع وام‌ها مصداق دارد؛ بنابراین اگر بانک به این تشخیص رسیده است که می‌توان سقف سنی آپارتمان‌های مشمول وام با حفظ تعیین سقف سنی برای واحدهای مسکونی را افزایش داد، نمی توان که تنها یک نوع وام مشمول افزایش سقف سنی گردد. امروزه شرایط خانه ‌اولی‌ها در بازارمسکن بحرانی ‌تر است و لازم است این گروه به‌طور ویژه مورد حمایت قرار بگیرند. افزایش سقف تسهیلات مسکن و افزایش دوره بازپرداخت و کاهش مبلغ اقساط ماهانه را اقداماتی به مراتب اثربخش ‌تر در راستای تقویت تقاضای مصرفی در بازار مسکن دانست.





:: بازدید از این مطلب : 126
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 مهر 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: